in

FIA GT1 2012 Season Review

Het FIA GT1 World Championship werd in 2010 opgericht door organisator SRO als opvolger van het FIA GT kampioenschap waarin GT1 en GT2 auto’s deelnamen. In 2012 werd besloten om af te stappen van het exclusieve gebruik van GT1 auto’s door 2009-spec GT2 auto’s uit het voormalige FIA GT kampioenschap toe te staan, evenals huidige GT3 auto’s die qua prestaties snel genoeg waren om te concurreren naast de huidige de serie ‘GT1 auto’s. Maar omdat er geen belangstellende GT2 teams waren en slechts een handvol GT1 teams bereid waren om deel te nemen besloot organisator SRO dat het 2012 seizoen zou worden gereden enkel GT3-spec auto’s, maar met behoud GT1 in de titel van de serie. Volgen jullie het nog?

Het FIA GT kampioenschap heeft al jarenlang problemen om te concurreren met de enorme wildgroei aan GT klasses, kampioenschappen als de Blancpain Endurance Series, ADAC GT, International GT open en British GT Championship maken het moeilijk om een officieel GT1 en GT3 kampioenschap te organiseren. Dit is waarschijnlijk de rede dat de FIA haar handen er vanaf trok en SRO aanstelde als organisator van het kampioenschap, de FIA bindt alleen haar naam nog aan het kampioenschap.

Dat wil niet zeggen dat het FIA GT1 World Championship vorig jaar saai was, allesbehalve dat juist. Audi, Mercedes-Benz, BMW, McLaren, Ferrari en Lamborghini stonden op de grid, genoeg verschillende merken, top coureurs en een Nederlander die streed om de titel en betrokken was bij een zeer controversiële actie in de laatste race van het seizoen op Donington. Meer dan genoeg rede om onderstaande FIA GT1 Season Review te bekijken!

author avatar
Mr. Autostrada Eindredacteur
Heeft benzine door de aderen stromen en volgt vrijwel alles wat gemotoriseerd is. Voorliefde voor atmosferische motoren met een handbak. Droomauto; Singer 911, of Ferrari F40, of Pagani Zonda, of....